dinsdag 2 juli 2013
Pasteitjes
Deze pasteitjes (of empanadillas) zijn perfect voor bij een glas wijn tijdens een zwoele zomeravond. Of tijdens een film terwijl het buiten regent. Het lijkt misschien veel werk, maar eigenlijk valt het best mee. Het deeg is erg simpel en de vulling is zo gemaakt. Zeker als je ontvelde paprika's (uit een pot) en tomaten (uit een blik) gebruikt.
Voor 10 pasteitjes
Deeg:
125 ml olijfolie
125 droge witte wijn, een beetje opgewarmd
375 gram bloem
2 eidooiers, losgeklopt met een vork
Vulling:
1 rode paprika, geroosterd en ontveld (kan ook uit pot)
0,5 ui, fijn gesneden
300 gram tomaten, ontveld en fijn gesneden (kan ook uit blik)
100 gram tonijn uit blik
10 olijven, fijn gesneden
2 el bladpeterselie, fijn gesneden
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Bereiding deeg:
- Meng de olie met de wijn en een halve theelepel zout
- Voeg de bloem beetje bij beetje toe
- Kneed tot een soepel deeg
Bereiding vulling:
- Ui fruiten in een koekenpan
- Tomaten, tonijn, paprika, olijven en peterselie toevoegen
- 15 minuten laten sudderen
Pasteitjes vullen:
- Deeg uitrollen tot ongeveer 0,25 cm (je hoeft geen bloem te gebruiken ivm de olie in het deeg)
- Cirkels uitsteken, ik gebruikte een kommetje met een diameter van ongeveer 8 cm
- Een beetje vulling in het midden van een cirkel leggen
- Cirkel dubbelvouwen, dichtplakken gaat goed met wat olie
- Randen vastmaken m.b.v. een vork
- Pasteitjes bestrijken met eidooier
De pasteitjes moeten ongeveer 20 minuten in de oven (of tot dat ze er goudbruin uitzien).
Labels:
Bijgerecht,
Food
donderdag 27 juni 2013
Artisjokdip
Ik heb voor het eerst artisjokken gegeten in Zuid-Frankrijk. Peuzelen van de groene blaadjes op het terras van een vakantiehuis. Laatst heb ik geprobeerd zelf artisjokken te koken, maar dat was nog niet zo'n succes. Dat ga ik zeker nog een keer proberen. Voor dit recept gebruik ik artisjokken uit een blikje. De dip is zo ontzettend lekker. Licht en fris.
- 1 blik artisjokharten (raar woord als je het vaak ziet staan...)
- 250 gram ricotta
- sap van een halve citroen
- 10 blaadjes munt, fijn gesneden
- 1 gedroogde chilipeper (zo'n kleintje van ongeveer een cm)
Stop alle ingrediƫnten in de blender of een keukenmachine. Breng op smaak met zout en eventueel wat extra peper.
Talitha, bedankt voor het recept!
zondag 23 juni 2013
Mango - passievruchten - limoen * smoothie *
In de blender gaat 0,75 L sinaasappelsap, een beker yoghurt, een hele mango in stukjes, rasp van een hele limoen en een halve citroen, sap van een limoen en twee passievruchten.
Wat is jouw favoriete smoothie?
zaterdag 15 juni 2013
Venkelsoep met rivierkreeftjes
Venkelsoep met rivierkreeftjes voor ongeveer 5 personen
2 grote venkelknollen
2 stengels bleekselderij in dunne schijfjes
1 liter visboullion (Ik gebruik de blokjes, volgens mijn visboer is dat lekkerder dan 'verse' visboullion uit een potje. Eigen visboullion is natuurlijk nog lekkerder.)
2 zoetzure appels in stukjes (Bijv. Elstar)
200 gram rivierkreeftjes
Snijd de venkel in kleine stukken. Bewaar het groen!
Kook de venkel ongeveer 10 minuten in de visboullion.
Doe de appels bij de boullion.
Pureer gelijk (De appels hoeven niet mee te koken, zo behoud je de frisse appelsmaak.).
Voeg de bleekselderij, rivierkreeftjes en het groen van de venkel toe.
zondag 9 juni 2013
Strandwandeling
Een strandwandeling op een doordeweekse avond, heerlijk! Zeker na makkelijke visjes. Scholfilet gevuld met spinazie, tomaat en olijven. Gepocheerd in de oven met wijn, citroensap en olijfolie. Klinkt misschien ingewikkeld, maar alles stond in een half uur op tafel. Het recept staat in de Delicious van juni.
donderdag 6 juni 2013
- Groene asperges. M'n op twee na lekkerste groente. Op een staat z'n witte zusje en op twee staat venkel. In stukken van ongeveer een cm snijden en ongeveer vijf minuten laten koken.
- Zeekraal. Zeekraal staat samen met lamsoren op een mooie vierde plek. Of moeten plek drie en vier toch ruilen...? Zeekraal is Zeeuws en zilt en makkelijk. In deze salade rauw. Maar geblancheerd bij een visje. Oef.
- Cashewnoten. Omdat de salade vegetarisch is. Al lijkt me gerookte zalm heel goed passen in deze salade.
- Zeekraal. Zeekraal staat samen met lamsoren op een mooie vierde plek. Of moeten plek drie en vier toch ruilen...? Zeekraal is Zeeuws en zilt en makkelijk. In deze salade rauw. Maar geblancheerd bij een visje. Oef.
- Cashewnoten. Omdat de salade vegetarisch is. Al lijkt me gerookte zalm heel goed passen in deze salade.
- Kikkererwten. Zie commentaar bij vorige product.
- Bosui. In ringetjes. Omdat de kleur zo mooi is.
- Rode peper. Ook in ringetjes. Vanwege de smaak (en de kleur).
- Mini trostomaten. Och, die zijn zo lekker.
- Tuinbonen. Yub, die staan niet op de foto. Ik bedacht me ineens dat er nog een paar in de koelkast lagen. Drie minuten gekookt.
- Munt.
- Dille. Die zalm is echt een goed idee.
- Limoensap.
- Bosui. In ringetjes. Omdat de kleur zo mooi is.
- Rode peper. Ook in ringetjes. Vanwege de smaak (en de kleur).
- Mini trostomaten. Och, die zijn zo lekker.
- Tuinbonen. Yub, die staan niet op de foto. Ik bedacht me ineens dat er nog een paar in de koelkast lagen. Drie minuten gekookt.
- Munt.
- Dille. Die zalm is echt een goed idee.
- Limoensap.
Bereid de couscous, zoals op de verpakking staat vermeld. Ik pak een grote schaal, zodat ik daar later ook de groentes in kan husselen. Verder doe ik een scheut olijfolie en een theelepel kaneel bij het water. Ook voeg ik alvast de dille en het munt toe. Kaneel zorgt voor een fantastische smaak.
Kook de groentes die rauw niet lekker zijn. In dit geval de tuinbonen en de asperges. En kikkererwten als je niet voor de kant-en-klare gaat.
Hussel alles door de couscous. Breng op smaak met limoensap, zout en peper.
zaterdag 1 juni 2013
Abonneren op:
Posts (Atom)









