zondag 9 februari 2014

Niet keurige muffins met amandel en appel


Ik hou niet van keurige cakejes. Van die perfecte rondjes met een fleurige topping in bepaald thema. De smaak vind ik veel belangrijker, maar misschien ben ik ook wel gewoon jaloers. Ik heb geen geduld voor dat soort cakejes. Hier dus een recept voor niet keurige cakejes. Of eigenlijk muffins. In een niet keurig, wit papiertje. Wat dat betreft dus weer wel heel erg keurig, wit bakpapier staat gezelliger dan bruin bakpapier, vind ik dan he. Het zoeken naar wit bakpapier was een hele klus. Je kunt natuurlijk in de winkel een doos open maken om te kijken, maar dat durf ik niet. Het resultaat is een keukenlade vol met bruin bakpapier. Een vriendin (met een prachtige blog!) vond uiteindelijk wit bakpapier bij de Jumbo.

Een recept voor 8 niet keurige muffins
(Geïnspireerd op een recept van het prachtige blog What Katie Ate.)

200 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram amandelmeel
120 gram kristalsuiker
2 theelepels bakpoeder
1,5 theelepel kaneelpoeder
geraspte schil van 1 citroen
snuf zout
2 theelepels vanille-extract
100 gram ongezouten boter, gesmolten en afgekoeld
2 scharreleieren, geklopt
1 appel, geschild en in blokjes
50 gram amandelschaafsel
2 eetlepels basterdsuiker

Verwarm de oven voor tot 190 graden (heteluchtoven).

Bekleed een muffinvorm met stukken wit (!) bakpapier.

Meng in een kom: bakmeel, amandelmeel, bakpoeder, kristalsuiker, kaneelpoeder, citroenrasp en zout.
Meng in een andere kom: vanille-extract, boter en eieren.
Roer voorzichtig de natte ingredienten door de droge ingredienten.
Roer vervolgens de appels erdoor.
Schep het beslag in de vormpjes (ongeveer 3/4 van het bakje).
Bestrooi de muffins met amandelschaafsel en basterdsuiker.

Bak ze 30 minuten in de voorverwarmde oven.

2 reacties:

Anoniem zei

Mmmmmmmjammmmmie :)
~ Auroor

Hadassa zei

Heeee, leuk weer aan het bloggen!
Ziet er mooi (&lekker!) uit!
Ik ga mee kijken!

Een reactie posten