maandag 28 juli 2014

Deze week in de tuin :: 25 juli

In april heb ik voor het eerst foto's laten zien van onze tuin. Hoewel we er nog niet veel tijd en energie in kunnen stoppen vanwege andere klussen begint het er toch steeds gezelliger uit te zien. 


De kruidenspiraal heeft gezelschap gekregen van een basilicumplant op een stam(metje). Ruikt heerlijk! De peterselie (op de foto vooraan in de spiraal) heeft het helaas niet overleefd doordat er een hongerig konijntje langskwam. Verder groeien de kruiden erg snel. Een gedeelte zit al in ijsblokjes in de vriezer om van de winter nog steeds te kunnen gebruiken.


De tomaten groeien erg snel. Ik heb er al een stuk of tien geoogst, omdat de vogels de rode exemplaren erg aantrekkelijk vinden. Hopelijk blijven ze in de koelkast goed, want ik hoop op een enorme schaal met rijpe, zelf gekweekte tomaten.


Tussen het schapenraster groeit de lathyrus stug door. De zoete geur is heerlijk. Het schijnt dat je niet twee keer achter elkaar op dezelfde plek lathyrus kunt zaaien. Jammer, want dit hekwerk is wel een ideale plek voor deze geurerwt.


Op verschillende plekken in de tuin heb ik klaprozen gezaaid. Gewoon tussen de tegels. Ik dacht eigenlijk dat er niets naar boven zou komen, maar zie hier toch heel veel bloeiende klaprozen.


De plukborder staat ook volop in bloei. Op de achtergrond de lathyrus van twee foto's terug. Er groeit van alles. Volgend jaar willen we veel meer eenjarige bloemen zaaien, want er staat nu eigenlijk te weinig om even een flinke bos te plukken voor binnen.

Plannen voor de tuin zijn er genoeg, maar we moeten eerst in huis nog wat kamers aanpakken. Prioriteit op dit moment is een plan van aanpak voor het gras. Er zit erg veel onkruid tussen het gras. 't Is ook niet overal even groen. Al heb ik net even door het dakraam naar de keurige tuin van de achterburen gekeken en daar ziet het gras er ook een beetje dor uit. Fijn om te weten dat het gras bij de buren niet altijd groener is.

maandag 21 juli 2014

Hof Hazenberg





Een van mijn favoriete activiteiten in de zomer, bloemen plukken op Hof Hazenberg. Dit hof ligt tussen Aagtekerke en Westkapelle (in Zeeland). 


 De oppervlakte van de tuin is enorm. Mijn tip is om eerst een rondje langs alle bloemen te lopen. Je weet dan wat er allemaal staat, zodat je een plannetje kunt gaan maken. Een wildboeket met lange stelen, een klein boeketje met geurige lathyrus, iets op kleur... Er staan ook kant-en-klare boeketten voor als je het echt niet meer weet. De bloemenmevrouw vindt altijd alles prachtig wat je plukt.


Je kunt een mandje en een snoeischaar pakken voor tijdens het struinen.


Mooi toch, Zeeland?! Je kunt op het hof ook een chalet huren voor het geval je van verder moet komen ;-).

dinsdag 15 juli 2014

Foodblog event juli: Cantuccini


Of ik het nu gedroomd heb of daadwerkelijk heb gezien, ik weet het niet. In in ieder geval bestaat er in m'n dromen of in het echt een blog waarop recepten staan voor koekjes van over de hele wereld. Deze blog komt in de richting, maar is niet meer zo actief geloof ik. Fantastisch lijkt me dat. Chewy American cookies en Anzac biscuit uit Australie. Natuurlijk de Nederlandse stroopwafels, maar ook koekjes uit een land waarvan ik amper weet waar het ligt. Wie weet, ooit...

Voor het foodblog event van de maand juli moet er iets gemaakt worden met noten. Al een tijdje ben ik van plan om zelf cantuccini te maken. Italiaanse amandelkoekjes afkomstig uit Toscane die twee keer worden gebakken. In dit koekje zit geen boter, waardoor het niet uit elkaar valt als je het in de koffie of drank doopt.

Het basisrecept heb ik afgekeken van Cees Holtkamp. Bij gebrek aan genoeg amandelen heb ik pistachenoten toegevoegd. Dit is eigenlijk erg lekker en het past natuurlijk goed bij het thema van het foodblog event. Verder heb ik een limoen toegevoegd, omdat dit gewoon lekker is.



375 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
375 gram suiker
Snufje zout
3 eieren
Eetlepel honing
Rasp van 1 citroen en 1 limoen
150 gram amandelen met het bruine velletje er nog om
150 gram pistachenoten

Het deeg wordt erg plakkerig. Een deegkrabber is handig. Zonder krabber maar met vieze handen lukt het ook.

Verwarm de oven voor op 180 graden ('normale' stand).

Meng het meel, bakpoeder, suiker en zout.
Voeg de eieren, honing, citroenrasp en limoenrasp toe.
Kneed het deeg goed door.
Voeg de amandelen en pistachenoten toe.
Kneed nog een keer door.

Maak twee platte worsten en leg dit op een bakplaat met bakpapier.
Bak deze worsten 15 minuten in de voorverwarmde oven.

Laat de worsten een paar minuten afkoelen.
Snijd de worsten in plakjes van ongeveer 2 cm.

Bak de koekjes nogmaals 10 minuten.

Bon appetit!



dinsdag 24 juni 2014

Food We Love


Eindelijk weer een blogbericht. In de tussentijd heb ik ontzettend veel lekkere dingen gekookt en gebakken, maar het kwam er niet van om dit met jullie te delen. Te druk met werk, het huis en de tuin. Ik heb wel weer erg veel zin om plannen te maken voor deze pagina. Hierover later meer.
Bovenstaande cake heb ik ondertussen al twee keer gemaakt. Het is een chocolade-bier-cake. Volgens het recept een 'echte mannen cake, maar ook minstens zo lekker voor vrouwen'.  Dit recept komt uit de Food We Love Box. Een fantastisch concept waarbij je 1x per maand een box kunt bestellen met daarin bijzondere producten en bijpassende recepten. De laatste box die ik heb besteld bevatte onderstaande spullen samengesteld door Hidde den Brabander. Ik heb Hidde ontmoet tijdens een patisserieworkshop van Delicious. magazine. Een echte vakman die met bijzondere smaken de meest fantastische creaties maakt. Ik zou graag binnen zijn bedrijf willen werken ;-).


Bij de producten zit een brief met uitleg over alle producten. Zo kan je lezen waar het product vandaan komt, wat het precies is en wat het zo bijzonder maakt.
Het Kompaanbiertje, stevig donker bier met een vleugje den en citrus, ging natuurlijk in de cake. De pure chocolade komt van een Frans bedrijf, Valrhona. Verder gebruikte ik voor de cake Tarwebloem van Speelmolenpark Schipluiden (daar woonde ik toen ik in Delft studeerde!). De suiker die het cakebeslag in ging, zat in het prachtige doosje met de B. Een heel bijzondere smaak, bittere donkere suiker.
De thee, gevriesdroogde frambozen, pistachenoten en vanille moet ik nog gebruiken. En oh ja, er zaten ook bonbons in de box, maar uhmmm, die waren al op voordat de foto werd genomen... Bonbons van witte chocolade ganache met limoenblad (djoeroek)... Need I say more?


Je kunt een box voor een keertje bestellen of een abonnement nemen. Ik heb nog steeds geen abonnement, terwijl ik de box wel al een paar keer heb besteld. Vast niet zo voordelig, maar m'n eigen deal is dat ik pas een abonnement mag afsluiten als we het abonnement voor de tv kunnen opzeggen. Koken en bakken in plaats van tv kijken, prima toch?!

woensdag 21 mei 2014

Verse theetjes


Even reclame maken voor leuke (en lekkere!) theetjes die nu te koop zijn bij de Groentehal (winkel van m'n vader en broertje, red.). Ze verkopen drie soorten: Verveine puur, verveine met appelmunt en verveine met aardbeienmunt.  Van een bosje kan je makkelijk twee koppen thee trekken.
Ennuh, stiekem kan je dit soort bosjes natuurlijk best wel zelf maken. Lijkt me leuk om voor een feestje in elkaar te knutselen! Maar in de winkel halen is ook wel eens makkelijk ;-).


Weten jullie of verveine makkelijk zelf te kweken is? 

maandag 21 april 2014

Deze week in de tuin :: 21 april



De kruidenspiraal die ik al eerder heb laten zien, is ondertussen gevuld met verschillende plantjes. Salie, thijm, oregano, bieslook, rozemarijn, peterselie en dille. Niet helemaal volgens het droog/nat, zon/schaduw schema, maar ach, het ziet er in ieder geval gezellig uit. De munt (woekeraar!) heb ik in een aparte pot gezet om een muntspiraal te voorkomen. 




Rondom de waterput staan verschillende tomaten. Misschien wat vroeg om ze buiten te zetten, maar binnen werd het echt te vol (ik zou heel graag een kas willen, nog even sparen...). Tegen het huis aan en uit de wind gaat het hopelijk lukken. Ik heb veel te veel tomaten gezaaid, maar het is erg leuk om als cadeau weg te geven.
Tegen de achterkant van het huis hebben we houten veilingkisten opgehangen.



Een rijtje frambozen. Niet alle planten lijken het naar hun zin te hebben, maar ik wacht nog even af. 
De aardbeien in het vierkante-meter-tuintje komen uit de moestuin van m'n moeder. Er zitten al bloemetjes in!



De nieuwe tuintafel! Met het bosje fluitekruit op tafel de de hangmat tussen de fruitbomen vind ik het een erg Libelle verantwoord plaatje. 

Over een tijdje weer een update! 


vrijdag 11 april 2014

Lente dus raapstelenfritatta!


Vroeger aten wij thuis nooit raapstelen. Dat zat niet in het systeem, denk ik. Als dochter van een groenteboer zat het eten van groenten er natuurlijk wel ingebakken, maar de schattige groene bosjes bleven in de winkel liggen. Hoogste tijd om ze te ontdekken. Raapstelen betekent voorjaar dus wat dat betreft kan het al niet meer misgaan. De tere blaadjes hebben een heerlijke pittige smaak. In de winkels van m'n vader maken ze er stamppot van. Ik heb er een fritatta met gerookte zalm en dille van gemaakt. Samen met een salade en de focaccia van vorige week een uitstekend maaltje! 


Voor 2 personen

4 eieren
50 ml slagroom
1 bosje raapstelen, grof gesneden
1 pak gerookte zalm, grof gesneden
Klein handje dille, fijn gesneden

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Klop de eieren.

Voeg alle overige ingrediƫnten toe.

Voeg naar smaak zout en peper toe.

Meng goed door.

Vet twee kleine 1 persoons ovenschaaltjes in. Een grote ovenschaal voor 2 personen kan natuurlijk ook.

Stop het mengsel in de ovenschalen.

Bak in ongeveer 35 minuten gaar. Prik met een sateprikker in de fritatta om de gaarheid te testen.