zondag 18 augustus 2013

Jamie: Out of the box


Zoals ik vorige week al liet weten, heb ik een speciale editie van het Jamie Magazine ontvangen met als thema 'family'. Natuurlijk weer bomvol met recepten gedrukt op heerlijk ruikend papier (serieus, van dat dikke, matte papier, prachtig!). Koken met en voor kinderen is het hoofdonderwerp. In deze Jamie vind je o.a. heerlijke pastagerechten, vegetarische maaltijden en gezonde tussendoortjes. Ik was vooral erg blij met de 'out of the box' recepten. Allemaal nieuwe idee"en voor tussen de middag om mee naar het werk te kunnen nemen. Boterhammen beginnen me meestal snel te vervelen. Daarom heb ik gelijk iets uitgeprobeerd: Frittatarolletjes met courgette en munt.



8 stukjes

1 kleine courgette
2 el olijfolie
3 eieren, losgeklopt
handjevol verse muntblaadjes

Schaaf de courgette in dunne plakken. Verhit de helft van de olie in een koekenpan en leg de helft van de plakken courgette in de pan. Bak ze in 1 minuut op hoog vuur.
Schenk de helft van het eimengsel in een pan en voeg zout en peper naar smaak toe. Bak tot het ei stolt, en bestrooi met muntblaadjes. Laat de frittata uit de pan op een groot bord glijden.
Rol de fritatta stevig op en snijd in schuine stukjes.

Je hebt nu nog genoeg spullen om op dezelfde manier nog een fritatta te maken.

Wat is jouw favoriete lunchgerecht?

vrijdag 16 augustus 2013

Hummus met rode biet



In Totnes aten we de tweede avond in een 'eco-friendly' restaurant: Willow. Een simpele, met de hand geschreven, menukaart met lokale producten. Als voorgerecht namen we brood en tortillachips met verschillende dips (op deze prachtige blog van een reisgenoot staat een foto). De hummus met rode biet vond ik het lekkerst. Thuis heb ik de dip geprobeerd na te maken. Hij smaakt niet hetzelfde, maar is ook heel erg lekker.

2 geroosterde of gekookte bieten
200 gram uitgelekte kikkererwten
1 eetlepel tahin
1 teen knoflook
1 eetlepel citroensap
1 theelepel komijn
peper en zout
ijskoud water

De bieten kan je roosteren of koken (of je koopt gekookte bieten, in Zeeland heten dat trouwens kroten). Geroosterde bieten vind ik wat 'aardser' smaken. Snijd de bieten daarvoor in parten, stop ze in een ovenschaal, rooster ze 40 minuten in de oven op 200 graden.

Meng alle ingrediënten, behalve het water, in een keukenmachine. Voeg het water toe totdat je een smeuïge pasta hebt.

dinsdag 13 augustus 2013

Jamie Oliver 'family'


Wat een heerlijk weer vandaag in Middelburg. En fijn zonnetje zonder dat het zweet van je rug af drupt als je iets te enthousiast de trap op rent. Zo mag het tot eind oktober blijven.


Vandaag ontving ik de nieuwe Jamie magazine. Het onderwerp van deze editie is 'family'. Gisteravond bladerde ik door m'n fotoboeken. Beneden waren vriendlief en een vriend de elektriciteit aan het aanleggen. Ik was de dozen met foto's aan het 'opruimen'. Daarbij kwam ik bovenstaande foto tegen. Met de paplepel ingegoten! Kinderen betrekken bij het eten is het thema in deze Jamie.
Ik heb het nieuwe nummer gekregen om er over te kunnen bloggen. Ik kan eigenlijk niet wachten om een leuk recept uit te kiezen, maar ik ga toch echt eerst de verjaardag van m'n zusje vieren. Wordt vervolgd!


zondag 11 augustus 2013

Roadtrip Totnes




En we zijn weer terug. Terug om heel hard te gaan klussen in ons nieuwe huis, om weer met nieuwe klassen aan de slag te gaan op school en om weer veel te gaan koken. Ik heb er zin in!

Ik heb de vakantie afgesloten met een roadtrip naar Totnes. Zes vriendinnen, twee auto's, veel cd's en veel, heel veel, geklets.
Om half zes 's ochtends stapten we de auto in op weg naar Calais. De boot haalden we net, maar we konden helaas niet mee door een achtergebleven paspoort. Dit kwam me erg bekend voor. Lang geleden ben ik met m'n ouders naar Engeland gegaan. In Frankrijk kwamen we er achter dat alle paspoorten nog in Middelburg lagen. Papa dropte ons in een speeltuin en een paar snelheidsboetes later vervolgden we onze reis. Dit keer hopelijk geen boetes. 's Middags namen we alsnog de boot. Vanaf Dover was het nog zo'n vijf uur rijden over de ring van Londen (leuk!), over een kleinere weg langs Stonehenge en over nog kleinere wegen in het donker met onweer (spannend!).
We sliepen in een bed&breakfast vlakbij Totnes. Hierboven zie je het witte huis. De moestuin hoort er ook bij. Een veel te lieve oudere meneer en mevrouw zorgden voor een slaapkamer met bloemetjes behang op het plafond en een stevig ontbijt.


Totnes is fantastisch. De stad ligt op een heuvel aan de Dart. In een lange straat zijn alleen maar leuke koffietentjes en winkeltjes te vinden. Ik ben me zeer bewust van de verkleinwoordjes in deze laatste zin, maar koffietenten en winkels horen niet bij de 'Totnes-sfeer'. Koffie met (biologische) taart in een stadstuin en een winkel vol met papieren lampionnen zeer zeker wel. 

De volgende dag reden we met de stoomtrein naar een pub voor echte fish en chips. Voor het ultieme Downton Abbey gevoel liep vriendlief het perron op met z'n militaire kameraden. Oh nee, dat was maar een dagdroom. 


Vervolgens reden we over de Dartmoor naar een hostel voor onze laatste nacht in Engeland. Van de Dartmoor hebben we niet heel veel gezien, omdat het erg mistig was. Dat gaf niets, want nu moeten we volgend jaar gewoon weer gaan!



dinsdag 23 juli 2013

A bientôt!


Het was al wel een tijdje erg rustig op deze blog, maar nu ga ik ook in het 'echt' een weekje weg. (Dieven: Bespaar je de moeite, alle waardevolle spullen staan vanwege de verhuizing in de opslag. Een zeer streng bewaakte opslag.) We rijden naar het noorden van Bretagne waar we voor drie dagen een kleine camping hebben gereserveerd. Daarna zien we wel verder. Ik heb net op het internet bekeken wat er allemaal te doen is aan deze kustlijn. Ommuurde vestigingsdorpjes aan zee, eilanden die alleen met laag tij bereikbaar zijn en prachtige kayaktochten. Genoeg water om al het stof van het klussen in het nieuwe huis uit onze oren te kunnen wassen.

Nog een tip voor de Middelburgers en toeristen: Ijssalon Fresco kan van alle smaken ijs een milkshake maken. Met melk van de koe of sojamelk. Dit is/was een milkshake 'biologisch limoen', oefff...

maandag 8 juli 2013

Frambozen - gember * smoothie *


Zoals beloofd een keer een andere smoothie. De frambozen combineren super met de gember. Op de foto hieronder zie je precies wat ik in de blender heb gestopt.

Op de achtergrond korenbloemen uit de moestuin. Wat een prachtige bloemen zijn dat! 


dinsdag 2 juli 2013

Pasteitjes


Deze pasteitjes (of empanadillas) zijn perfect voor bij een glas wijn tijdens een zwoele zomeravond. Of tijdens een film terwijl het buiten regent. Het lijkt misschien veel werk, maar eigenlijk valt het best mee. Het deeg is erg simpel en de vulling is zo gemaakt. Zeker als je ontvelde paprika's (uit een pot) en tomaten (uit een blik) gebruikt.

Voor 10 pasteitjes

Deeg:
125 ml olijfolie
125 droge witte wijn, een beetje opgewarmd
375 gram bloem
2 eidooiers, losgeklopt met een vork

Vulling:
1 rode paprika, geroosterd en ontveld (kan ook uit pot)
0,5 ui, fijn gesneden
300 gram tomaten, ontveld en fijn gesneden (kan ook uit blik)
100 gram tonijn uit blik
10 olijven, fijn gesneden
2 el bladpeterselie, fijn gesneden

Oven voorverwarmen op 180 graden.

Bereiding deeg:
- Meng de olie met de wijn en een halve theelepel zout
- Voeg de bloem beetje bij beetje toe
- Kneed tot een soepel deeg

Bereiding vulling:
- Ui fruiten in een koekenpan
- Tomaten, tonijn, paprika, olijven en peterselie toevoegen
- 15 minuten laten sudderen

Pasteitjes vullen:
- Deeg uitrollen tot ongeveer 0,25 cm (je hoeft geen bloem te gebruiken ivm de olie in het deeg)
- Cirkels uitsteken, ik gebruikte een kommetje met een diameter van ongeveer 8 cm
- Een beetje vulling in het midden van een cirkel leggen
- Cirkel dubbelvouwen, dichtplakken gaat goed met wat olie
- Randen vastmaken m.b.v. een vork
- Pasteitjes bestrijken met eidooier

De pasteitjes moeten ongeveer 20 minuten in de oven (of tot dat ze er goudbruin uitzien).